به نام خدا
میخواهیم با استفاده از سه پتانسیومتر و یک ال ای دی rgb رنگ ال ای دی را تغییر دهیم
سه پتانسیومتر رو به پایه های a0 , a1 , a2 وصل کنید و سه پایه ال ای دی رو به 9 و 10 و 11 وصل کنید و زمین ال ای دی رو هم به زمین آردوینو متصل کنین
حالا برنامه:
int RedLedPin = 11; // LED connected to analog pin 11 int GreenLedPin = 10; // LED connected to analog pin 10 int BlueLedPin = 9; // LED connected to analog pin 9 int RedLedPot = 0; // Pot connected to analog pin A0 int GreenLedPot = 1; // Pot connected to analog pin A1 int BlueLedPot = 2; // Pot connected to analog pin A2 void setup() { } void loop() { int R = analogRead(RedLedPot); int G = analogRead(GreenLedPot); int B = analogRead(BlueLedPot); R = map(R, 0, 1023, 0, 255); G = map(G, 0, 1023, 0, 255); B = map(B, 0, 1023, 0, 255); analogWrite(RedLedPin, R); analogWrite(GreenLedPin, G); analogWrite(BlueLedPin, B); }
در این برنامه از دستور map استفاده شده
این دستور همونطور که میبینید مقدار پتانسیومتر رو که از 0 تا 1023 هست انتقال میده به یه بازه دیگه . یک دستور بسیار کاربردی و راحت هست . الان تو این برنامه مقدار رو میبره به بازه 0 تا 255
ادامه برنامه هم به این صورته که اون مقدار از صفر تا 255 , آنالوگ رایت میشه به یکی از پایه های ال ای دی
به شکل زیر دقت کنین تا مفهوم آنالوگ رایت رو بخوبی یاد بگیرین
در تصویر بالا میبینین که وقتی 255 میشه به 5 ولت میرسه و در نهایت 5 ولت به ال ای دی اعمال میشه . یعنی وقتی پتانسیومتر مخصوص رنگ قرمز R رو زیاد میکنید دارین رنگ قرمز rgb رو زیاد میکنین
حالا شما سه تا پتانسیومتر دارین و میتونین با چرخوندن اونا رنگ دلخواهی که از rgb میخواین بدست بیارین
منتظر آموزش بعدی باشین