به نام خدا 

میخواهیم با استفاده از سه پتانسیومتر و یک ال ای دی rgb  رنگ ال ای دی را تغییر دهیم 

سه پتانسیومتر رو به پایه های a0 , a1 , a2 وصل کنید و سه پایه ال ای دی رو به 9 و 10 و 11 وصل کنید و زمین ال ای دی رو هم به زمین آردوینو متصل کنین

حالا برنامه:

int RedLedPin = 11;    // LED connected to analog pin 11
int GreenLedPin = 10;    // LED connected to analog pin 10
int BlueLedPin = 9;    // LED connected to analog pin 9
 
int RedLedPot = 0;    // Pot connected to analog pin A0
int GreenLedPot = 1;    // Pot connected to analog pin A1
int BlueLedPot = 2;    // Pot connected to analog pin A2
 
void setup()  { 
 
} 
 
void loop()  { 
 
  int R = analogRead(RedLedPot);
  int G = analogRead(GreenLedPot);
  int B = analogRead(BlueLedPot);
 
  R = map(R, 0, 1023, 0, 255);
  G = map(G, 0, 1023, 0, 255);
  B = map(B, 0, 1023, 0, 255);
 
  analogWrite(RedLedPin, R);         
  analogWrite(GreenLedPin, G);         
  analogWrite(BlueLedPin, B);         
 
}

در این برنامه از دستور map استفاده شده 

این دستور همونطور که میبینید مقدار پتانسیومتر رو که از 0 تا 1023 هست انتقال میده به یه بازه دیگه . یک دستور بسیار کاربردی و راحت هست . الان تو این برنامه مقدار رو میبره به بازه 0 تا 255 

ادامه برنامه هم به این صورته که اون مقدار از صفر تا 255  , آنالوگ رایت میشه به یکی از پایه های ال ای دی 

به شکل زیر دقت کنین تا مفهوم آنالوگ رایت رو بخوبی یاد بگیرین

در تصویر بالا میبینین که وقتی 255 میشه به 5 ولت میرسه و در نهایت 5 ولت به ال ای دی اعمال میشه . یعنی وقتی پتانسیومتر مخصوص رنگ قرمز R رو زیاد میکنید دارین رنگ قرمز rgb رو زیاد میکنین 

حالا شما سه تا پتانسیومتر دارین و میتونین با چرخوندن اونا رنگ دلخواهی که از rgb  میخواین بدست بیارین 

منتظر آموزش بعدی باشین